onsdag 3 oktober 2012

Mexikansk kycklingsoppa

Jag har haft lite paus här pa bloggen men nu är jag tillbaka och skall försöka uppdatera regelbundet. Jag har varit pâ semester och eftersom vi är i september och Paris lever upp igen efter semesterdvalan sâ betyder det  väldigt mycket jobb.

Jag tänkte i alla fall bjuda pâ ett höstigt/vintrigt recept : mexikansk kycklingsoppa. Det märks att det är oktober nu, jag blev totalt sköljd pâ väg hem frân jobbet ikväll.

Mexikansk kycklingsoppa för 6 pers.

1 msk olivolja
1 stor gul lök (hackad)
2 finhackade vitlöksklyftor
1 jalapeno, urkärnad och finhackad
2 tsk chilipulver
1 tsk oregano
1 tsk kummin
1 grillad kyckling
500 g körsbärstomater
1 burk minimajs
1/2 tsk salt
1 l kycklingbuljong
1/3 kopp hackad koriander
1 skivad avokado


  1. Hetta upp olivoljan i en stor gryta och stek löken, vitlöken och jalapenon i ca 5 min. Tillsätt chilipulvret, oreganon och kummin och stek i ytterligare 1 min. 
  2. Häll i kycklingbuljongen, tomaterna, majsen och saltet. Lât soppan koka upp och sänk sedan värmen. Lât den sjuda i 20 min. Tillsätt kycklingen och lât sjuda ytterligare 10 min. Tillsätt koriandern.
  3. Servera med avokadoskivor, lime och nachos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...