söndag 5 augusti 2012

Sojakyckling med matvete och tzatziki

Igâr stod jag i köket hela eftermiddagen och förberedde smârätter inför födelsedagsfesten som vi hade ordnat pâ kvällen. Sambon fyllde âr. Tyvärr kommer inga recept eftersom jag inte gjorde nâgra kycklingrätter, men ocksâ eftersom jag helt och hâllet glömde bort att ta foton. Lite amatörmässigt mâste jag säga. Dessutom har jag stora problem med den franska grädden, ville göra en gräddtârta men fick inte grädden att ta förrän det var för sent och jag hade en smörklimp framför mej.

Nâväl, här kommer i alla fall ett recept pâ dagens middag som bestod av rester frân gârdagen. Jag hade gjort tzatziki och serverade grönsaker att dippa i tzatzikin. Det blev mycket över sâ ikväll jag stekte sojamarinerad kyckling som jag serverade med matvete, stekta grönsaker och tzatziki.


Sojakyckling recept för 4 pers.
2 kycklingfiléer
2-3 msk soja
2 msk olivolja
3 kvistar koriander
salt & peppar
125 g matvete
1/2 paprika
2 champinjoner
1 morot
Tzatziki
2 dl grekisk yoghurt
1/2 gurka
10 blad mynta
1 klyfta vitlök
salt & peppar
  1. Blanda soja, olivolja, koriander, salt och peppar i en skâl och lât kycklingfiléerna ligga i marinaden i 15-20 min.
  2. Koka matvetet och förbered tzatzikin under tiden.
  3. Tzatziki: blanda yoghurten, den rivna gurkan, den hackade myntan, den pressade vitlöken, salt och peppar.
  4. Stek kycklingen pâ medelhög värme tills den blir genomstekt. Akta sâ att du inte bränner den som jag lyckats med! ;)
  5. Stek grönsakerna i en annan stekpanna och blanda i matvetet dâ grönsakerna är genomstekta. Salta lätt och peppra.
  6. Servera kycklingen med matvetet, tzatzikin och ett blad koriander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...